Współczesny, techniczny świat cierpi na bardzo poważną
chorobę, jaką jest separacja.
Jest to poczucie oddzielenia pomiędzy ludźmi oraz
oddzielenia od otaczającej nas przyrody.
Ten emocjonalny stan tworzy permanentny lęk, który jest przeważnie głęboko ukryty. Wyraża
się on w chęci kontrolowania rzeczywistości, ludzi, przyrody, jak również w
zaspakajaniu swojego emocjonalnego głodu nadmierną konsumpcją dóbr, co pociąga za sobą
wzmożoną produkcję odpadów i eksploatację zasobów przyrody z opłakanym skutkiem
również dla ludzi.
Lekarstwem na chorobę oddzielenia może być powrót do źródeł,
co nie oznacza oczywiście porzucenia miast i techniki.
W tradycyjnych społecznościach zachowały się bardzo silne
więzi rodzinne i społeczne, które pomagają im przetrwać nawet bardzo trudne
warunki i czasy.
Wśród rdzennych plemion Republiki Południowej Afryki od
dawien dawna istnieje bardzo szczególna filozofia, zwana Ubuntu.
Ubuntu to afrykańskie słowo o uniwersalnym znaczeniu.
Ta filozofia ukazuje potencjał do bycia człowiekiem
stawiając wartość wspólnoty ponad własny
interes. Pozwala rozkwitnąć wzajemnej pomocy w duchu służby, w okazywaniu
wzajemnego szacunku oraz w byciu uczciwym i godnym zaufania.
Kwintesencję Ubuntu wyrażają następujące powiedzenia:
Jestem, jaki jestem ze
względu na to, kim my wszyscy jesteśmy”
„Jestem osobą dzięki
innym osobom”.
„Jestem dlatego, bo ty
jesteś”.
W Xhosa, jednym z 11 oficjalnych języków Republiki
Południowej Afryki Ubuntu jest wyrażane w następujący sposób: Umntu ngumntu ngabanye abantu – „Ludzie
są ludźmi dzięki innym ludziom” oraz „Jestem człowiekiem, ponieważ należę do
wspólnoty ludzkiej i postrzegam innych oraz traktuje ich odpowiednio jako
ludzi”.
Inny z afrykańskich sposobów wyrażania Ubuntu mówi: „Twój
ból jest moim bólem, twój dobrobyt jest moim dobrobytem, twoje ocalenie jest
moim ocaleniem”.
Ta filozofia mówi o tym, jak jednostka jest silnie osadzona
we wspólnocie, że jej osobista identyfikacja jest określona przez to, co ona
daje swojej wspólnocie.
Ciekawie oddaje ducha Ubuntu przykład przywitania w kolejnym
z południowoafrykańskich języków Shona : „Dzień dobry! Czy dobrze spałeś? –
Spałem dobrze, jeśli ty spałeś dobrze”. „Jak ci idzie dzień? – Dobrze, jeśli
twój idzie dobrze.”
Takich pozdrowień używa się zarówno w stosunku do członków
rodziny, przyjaciół, jak i do obcych spotkanych na drodze.
Kraj należący do pięciu wschodzących gospodarek świata –
Republika Południowej Afryki, ma za sobą trudną historię kolonizacji, krwawych
wojen, apartheidu (segregacji rasowej) i wciąż aktualny problem wielkiego
bezrobocia wśród młodych, a także gwałtów, przestępczości, choroby AIDS,
bezrobocia itp.
Jednak na przykładzie tego kraju możemy zaobserwować, jak ta
niezwykła, a za razem tak podstawowa filozofia używana jest do leczenia
społecznych ran i uzdrawiania wzajemnych relacji. To właśnie dzięki tej
filozofii możliwe były w tym kraju przemiany prowadzące do upadku apartheidu i
rozpoczęcia procesu wielkiego pojednania w RPA.
To właśnie z tej filozofii czerpał prezydent Nelson Mandela
i arcybiskup Kościoła Anglikańskiego w RPA Desmond Tutu, którzy przyczynili się
do rozpoczęcia tych procesów.
Wartości płynące z Ubuntu inspirują działalność wielu
społecznych organizacji w RPA, np. Południowoafrykańskiej Fundacji Ubuntu,
która zajmuje się m.in. dziećmi i młodzieżą z ulicy, edukacją oraz wdrażaniem
tej filozofii do etyki biznesu i szkolnictwa.
Według Ubuntu w każdym człowieku istnieje ogromne źródło
potencjału. W obrębie tego wewnętrznego źródła ludzkiego potencjału leży pięć
zasobów osobistej siły i społecznej harmonii. Są to świadomość, współczucie,
kreatywność, współpraca i kompetencja. Tych pięć ludzkich możliwości/jakości
jest uniwersalnych – przynależą każdemu człowiekowi i każdej kulturze i
wyrażają się na każdym obszarze ludzkiego funkcjonowania.
Obudzenie i rozprzestrzenienie tych pięciu jakości zarówno u
jednostek, jak i wśród grup i organizacji jest wręcz kluczowe dla osiągnięcia
ludzkiej jedności, pomyślności, dobrostanu oraz zwykłego przetrwania. Tym
właśnie zajmuje się Południowoafrykańska Fundacja Ubuntu.
Prezydent Nelson Mandela był traktowany jako uosobienie Ubuntu.
Potrafił przebaczyć największe krzywdy, jakie doznał od Białych. Spędził wiele
lat w więzieniu.
Zapytany, czym jest dla niego Ubuntu odpowiedział tymi słowy:
„Podróżny
przemierzający kraj może się zatrzymać w
wiosce i nie musi prosić o jedzenie i wodę. Ludzie dadzą mu jeść i ugoszczą go.
Jest to jeden z aspektów Ubuntu, jeden z wielu.
Ubuntu nie oznacza
oczywiście, że ludzie nie powinni się zajmować sami sobą. Dlatego należy
postawić sobie następujące pytanie: Czy zamierzasz zająć się sobą, aby
umożliwić wspólnocie wokół ciebie stać się lepszą?”
Arcybiskup Desmond Tutu tak mówił o Ubuntu:
„Ktoś powiedział, że
Ubuntu stanowi esencję człowieczeństwa. Ubuntu mówi w szczególności o tym, że nie możesz istnieć jako człowiek trwając w
izolacji. Mówi o naszym wzajemnym powiązaniu. Nie możesz być w pełni
człowiekiem samym z siebie. I kiedy posiadasz tą cechę (Ubuntu), wówczas stajesz
się znany ze swej hojności. Zbyt często myślimy o sobie samych jako o wzajemnie
od siebie oddzielonych indywiduach, podczas gdy jesteśmy ze sobą połączeni i
cokolwiek uczynisz, ma to wpływ na cały świat. Kiedy czynisz dobro, to ono
rozprzestrzenia się. Służy całej ludzkości”
„Osoba z Ubuntu jest
otwarta i dostępna dla innych, afirmująca innych ludzi. Nie czuje się zagrożona
przez innych. Posiada szczególną pewność siebie wypływającą ze świadomości
przynależności do większej całości. Czuje się poniżona, kiedy inni są poniżani,
torturowani , czy w jakiś sposób prześladowani.”
Ubuntu traktuje ludzi jako integralną część ekosystemu, co
wiąże się z poczuciem odpowiedzialności za podtrzymywanie zrównoważonego życia.
W Ubuntu zasoby dzielone są wg zasad równości w obrębie i pomiędzy pokoleniami.
Jest uczciwe i współczujące wobec każdego, stanowi zbiorowy szacunek dla
ludzkiej godności.
Filozofia Ubuntu zachęca zatem do szacunku wobec przyrody i
ludzi.
O ile rasizm i inne wzajemne animozje dzielące ludzi były
budowane świadomie i nieświadomie w wyniku różnych zaszłości, ale jako takie
nie były czymś naturalnym, to wartości płynące z Ubuntu również mogą być
budowane i wdrażane tym razem świadomie, aby ludzie czując wzajemną troskę i
odpowiedzialność uczynili swoje życie bardziej zharmonizowanym, Tylko tak można
zbudować prawdziwy dobrostan.
Dzięki Uniwersalności Ubuntu inspiracja z niej płynąca może
się rozlewać także w innych, nieafrykańskich kulturach nie ujmując żadnej z
nich nic z ich wartości i unikalności.
Południowoafrykańskie powiedzenie, w podobnej wersji
istniejące również w Kazachstanie mówi:
„Pojedynczy patyk z
miotły można złamać, ale nie tak łatwo złamać patyki zebrane razem”
Źródło:
Opracowanie:
Tomasz Nakonieczny
UDkt James ungudokotela wamakhambi owangiphilisa ngegciwane lengculazi, engathinta kulo nyakenye ngoFebhuwari, ngikhathazeke kakhulu ngegciwane elingaphakathi kimi, lapho ngiya esibhedlela ngiyohlolwa ukuthi ngine-HIV, ngaphuza izidakamizwa ezahlukahlukene nomjovo namanje Angikelapheki, ngaze ngathola othile owathola ubufakazi bokuthi welashwa kanjani i-HIV evela kudokotela James herbalxube, ngacabanga ukuthi ngamanga, kepha ngathola isasasa ngaxhumana noDkt James ku-imeyili yakhe, i-drjamesherbalmix @ gmail.com
OdpowiedzUsuńFuthi ngamtshela inkinga yami futhi wangibuza imibuzo ethile futhi ngaphendula ke wathi angingakhathazeki ukuthi uzongisiza, futhi welapha ne-HIV yami. Ngijabule kakhulu ezinsukwini ezingama-2 kamuva wangithumelela ikhambi ngokusebenzisa insizakalo ye-DHL, ngaqala ukusebenzisa umuthi ekuseni nakusihlwa njengoba angibhalela amasonto amathathu, lapho ngiyobheka ukuthi ngihlolelwa i-HIV njalo ngenyanga ujabule futhi ujabule kakhulu ngenxa yokukhululeka kwi-HIV.
Ngihlanganyela lobu bufakazi ngoba ngiyazi ukuthi bekunzima kanjani kimi ukulala futhi ngicabanga nsuku zonke ngokuba ne-HIV ngacishe ngazibulala kepha Indoda enkulu le uDkt James yabuyisela impilo yami emuva. Ngiyazi ukuthi kusenabantu lapha abane-HIV noma yiluphi uhlobo lwezifo ezifana ne-DIABETES, Cancer, HANGALANI IMIPHUMELA, I-BOWEL OBSTRUCTION, HIV / AIDS, HERPES, HEPATITIS A&B, CARDIAC DisEASES, CHRONIC DisEASES, YELLOW FEever, EPRIPE, STROKE I-SPINAL CORD, ECZEMA, IZIFO ZESIFUNDA, I-ACME, IPHUPHA NGEMPELA, I-DENGUE SCHIZOPHRENIA, i-APOLLO, I-SCLEROSIS E-BLOOD PRESSURE, UKUVUNYELWA KWEMVELO, I-ArthRITIS, IMENINGITIS.
drjamesherbalmix@gmail.com