Tradycyjny
model uprawy ziemi u wybranych grup etnicznych jako inspiracja w
tworzeniu wzorca zrównoważonego rozwoju w zakresie produkcji
żywności – możliwości i ograniczenia*
Zamieszkujące
Ziemię liczne rdzenne grupy etniczne przechowują w swoim dorobku
kulturowym wiele unikalnych, sprawdzonych na przestrzeni pokoleń
rozwiązań, które pozwoliły im przetrwać i utrzymać względną
równowagę w środowisku, w którym żyją.
Społeczności
te cechuje różnorodne, często zupełnie odmienne od ogólnie
przyjętego spojrzenie na świat. Warto zauważyć, iż wiele z tych
grup zamieszkując przez stulecia cenne przyrodniczo tereny zachowało
je w dobrej kondycji, jednocześnie samemu utrzymując się w sposób
trwały i samowystarczalny.
Nowoczesne
społeczeństwo już teraz wiele zawdzięcza mądrości zachowanej w
pamięci i starych zapisach ludów autochtonicznych. Jest to na
przykład wiedza w zastosowaniu roślin leczniczych, a także
wyhodowanych przez nich odmian roślin użytkowych. Takie rośliny
jak fasola, papryka, czy pomidor zostały wyhodowane przez Indian z
Ameryki Środkowej. Maniok z Ameryki Południowej zawiera substancje
szkodliwe, ale Indianie Amazońscy wypracowali recepturę
przygotowywania pożywienia usuwając z niego niepożądane
substancje. Roślina ta może rosnąć na słabych glebach i obecnie
stanowi główne pożywienie 80% mieszkańców Afryki przyczyniając
się do zmniejszenia głodu.
Azteckie poletka chinanpas usypywane z żyznego mułu. (Źródło: http://www.ancient-origins.net/ancient-places-americas/chinampas-floating-gardens-mexico-001537) |
Obecnie w wielu krajach,
zwłaszcza rozwijających, się wiedza ludów autochtonicznych jest z
coraz większym powodzeniem wykorzystywana w tworzeniu nowych modeli
zarządzania terenami o wysokich walorach przyrodniczych w celu ich
skuteczniejszej ochrony przy jednocześnie niskich nakładach.
Pozwala to nie tylko na ochronę różnorodności biologicznej, ale i
kulturowej oraz stanowi narzędzie walki z głodem i ubóstwem.
Szczególnie efektywne wydaje się odpowiednio dobrane współdziałanie
wiedzy zachodniej i tradycyjnej. Przykłady z Afryki i
Południowej Azji pokazują, że taka kombinacja osiągnięć ma
przyszłość, szczególnie na terenach o dość trudnych warunkach
hydrologicznych, klimatycznych i glebowych.
Inkaskie tarasy uprawne (Źródło: http://incaencyclopediag.pbworks.com/w/page/21105014/Daily%20Lives) |
Jednocześnie
w nowoczesnym społeczeństwie obserwujemy wiele negatywnych zjawisk,
jak bezpośrednia degradacja środowiska naturalnego i jej wpływ na
zdrowie ludzi.
Na skutek
wyjałowienia gleb i zanieczyszczenia chemicznego produktów rolnych,
obserwuje się coraz więcej alergii i chorób. W pożywieniu brakuje
minerałów wypartych z gleby nadmiernym nawożeniem. Brakuje np.
cynku, selenu i magnezu. Również witamin jest znacznie mniej w
produktach hodowanych przemysłowo. Niedobór cynku jest jedną z
przyczyn bezpłodności i obniżonej odporności immunologicznej w
społeczeństwie. Niedobór selenu sprawia, że toksyny grzybowe, np.
z pleśni są bardziej agresywne dla organizmu. Niedobór magnezu
może być jedną z przyczyn powstawania choroby SM.
To wszystko
sprawia, że wzrasta zapotrzebowanie społeczeństwa na zdrową
żywność, a nawet na samowystarczalność żywnościową (ma to też
związek z rosnącymi cenami i spadkiem zamożności). Jest to jeden
z powodów wzrastającej popularności ogrodnictwa permakulturowego.
Wiele stosowanych w nim rozwiązań pochodzi od rdzennych grup
etnicznych żyjących z różnych zakątków świata.
Należy
dodać, że sporządzony na zlecenie ONZ raport wskazuje znaczenie
agroekologii jako narzędzia w walce z głodem i biedą na wsi.
Hipoteza
robocza
Odpowiednie
połączenie tradycyjnej mądrości wybranych ludów autochtonicznych
z nowoczesną wiedzą w dziedzinie agroekologii pozwala na tworzenie
nowych sposobów uprawy roślin użytkowych, możliwych do
zastosowania zarówno w krajach rozwijających się, jak i w wysoko
rozwiniętych, w tym na terenach miejskich. Jest to sposób na
zaspokojenie rosnącej potrzeby społecznej na świeżą, wolną od
resztek środków chemicznych i bogatą w witaminy i minerały tanią
żywność. Jednocześnie takie połączenie metod jest sposobem na
zmniejszenie presji rolnictwa na środowisko przyrodnicze i
różnorodność biologiczną oraz odpowiedzią na zmieniające się
warunki klimatyczne.
To także
sposób na złagodzenie biedy na rolniczych terenach krajów
rozwijających się oraz odpowiedź na zmniejszającą się zamożność
niektórych grup społecznych w krajach rozwiniętych, które z
powodu niskich dochodów zostają wyłączone z dostępu do zdrowej
żywności.
*Powyższy tekst jest pokłosiem mojej przymiarki do pracy doktorskiej sprzed 5-ciu lat, która miałaby być poświęcona ludom rdzennym i ich tradycyjnej mądrości dla współczesności.
Nie znalazłem wówczas promotora, który by zechciał poprowadzić mnie w tym temacie, a i ja nie miałem jeszcze zebranej dostatecznej ilości materiałów, więc doktoratu w końcu nie zrobiłem. Może jeszcze przyjdzie na to lepszy czas. Owocem tych poszukiwań z czasem było kilka artykułów oraz ten blog ALUNA.
Dokładnie celem tamtej pracy doktorskiej miało być ukazanie, w miarę możliwości, znaczenia
dorobku wybranych rdzennych grup etnicznych dla nowoczesnego
społeczeństwa w zakresie uprawy ziemi i produkcji żywności, a tym
samym próba zmiany postrzegania rdzennych kultur, jako
anachronicznych i skazanych na zniknięcie.
A oto pytania robocze:
- Co we współczesnych metodach uprawy ziemi i produkcji żywności wymaga zmian, aby zmniejszyć ich destruktywny wpływ na środowisko przyrodnicze i zdrowie ludzi?
- W jaki sposób wiedza ludów autochtonicznych może zainspirować w budowaniu alternatywnych, bardziej zrównoważonych i przyjaznych środowisku przyrodniczemu i konsumentom metod uprawy ziemi i produkcji żywności?
- Jakie metody uprawy i gospodarowania ziemią wypracowane przez rdzenną ludność mogą zostać użyte w konstruowaniu nowych sposobów agroekologicznej uprawy ziemi i produkcji żywności?
- Czy wykorzystanie doświadczeń wybranych rdzennych grup etnicznych w produkcji żywności pozwala zmniejszyć obszary głodu oraz zapewnić globalne bezpieczeństwo żywnościowe?
Źródła:
1. Michael
Heckenberger, University of Florida
http://www.clas.ufl.edu/users/mheck/
-publikacje (terra preta)
2.„Tribal
Peoples” Stephen Corry
3. Raport ONZ “Agroecology
and the Right to Food (marzec
2011)
http://www.srfood.org/index.php/en/component/content/article/1174-report-agroecology-and-the-right-to-food
4. Indigenous Permaculture
http://indigenous-permaculture.com
http://www.srfood.org/index.php/en/component/content/article/1174-report-agroecology-and-the-right-to-food
4. Indigenous Permaculture
http://indigenous-permaculture.com
5. First People Worldwide
http://firstpeoplesblog.wordpress.com
6. Survival International
http://www.survivalinternational.org
http://firstpeoplesblog.wordpress.com
6. Survival International
http://www.survivalinternational.org
7. Cultural Survival
http://www.culturalsurvival.org
8. Vanishing Cultures Project
http://www.culturalsurvival.org
9. „Best Practices on Indigenous Knowledge” CIRAN (Centre for International Research and Advisory Networks); UNESCO's Management of Social Transformations Programme (MOST)
http://www.unesco.org/most/bpikpub.htm
http://www.culturalsurvival.org
8. Vanishing Cultures Project
http://www.culturalsurvival.org
9. „Best Practices on Indigenous Knowledge” CIRAN (Centre for International Research and Advisory Networks); UNESCO's Management of Social Transformations Programme (MOST)
http://www.unesco.org/most/bpikpub.htm
Tomasz Nakonieczny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz