Pod
koniec lipca 2018 Indianie Kichwa z Sarayaku w Ekwadorze oficjalnie i
uroczyście przedstawili światu swoją nową wizjonerską
propozycję - Kawsak Sacha, czyli Żyjący Las. Przez ostatnie
dwadzieścia lat Indianie z Sarayaku opierali się wszelkim wysiłkom
zmierzającym do wydobycia zasobów z żywego lasu, przyczyniając
się do zatrzymania 100 milionów baryłek ropy pod ziemią,
inspirując przy tym świat swoim niezłomnym oporem i determinacją,
aby być jasnym światłem dla Amazonii i nie tylko.
Uroczystość
obejmowała oficjalną prezentację dla rządu Ekwadoru i
międzynarodowych dygnitarzy, a także wystawę i konferencję w
Quito, stolicy kraju, aby pokazać styl życia Sarayaku, kulturę i
alternatywną wizję prawdziwego życia na świecie w dobrobycie.
Rozpoczęcie inauguracji odbyło się w czasie zbiegającym się z
szóstą rocznicą historycznego orzeczenia w MiędzyamerykańskimSądzie Praw Człowieka (IACHR) na rzecz Sarayaku.
Prawie
jedna czwarta z 1200 ludzi Sarayaku, mężczyzn, kobiet, dzieci i
młodzieży, pod przewodnictwem starszych, kierowana przez ich
wybranych przywódców, publicznie z dumą przedstawiła propozycję,
nad którą pracowali przez dziesięciolecia. Jest to propozycja,
której świat potrzebuje teraz: rozwiązanie kierowane przez
rdzennych ludzi doświata w celu ochrony lasów i utrzymywania paliw
kopalnych w ziemi.
Przez
ostatnie sześć miesięcy mieszkańcy Sarayaku zajmowali się mingą
jak nikt inny. Minga to wspólna praca, taka jak budowa domu
lub sadzenie nowego ogrodu. Kawsak Sacha minga obejmowała
całą społeczność, od Tayjasaruta, organu zarządzającego
Sarayaku, kierowanego przez jego prezydenta Miriana Cisnerosa;
Kurakas – przywódców wspólnot; zespół
komunikacyjny; stowarzyszenie kobiet; Atayak – tradycyjna
szkołę; Wio – straż
tubylczą; dzieci oraz wielu wolontariuszy, którzy planowali
całą logistykę imprezy inauguracyjnej i konferencji.
Minga
angażowała również międzynarodowych sojuszników Sarayaku, aby
promować i wspierać inicjatywę, w tym Amazon Watch, IEN, WECAN,
Pachamama Alliance, Rainforest Action Network, Land is Life, Oro
Verde i inne, w tym autora i akademika Eduardo Kohna.
Inauguracja
projektu Kawsak Sacha – Żyjący Las odbyła się 25 lipca 2018 r.
uroczystym bębnieniem i tańcami w tradycyjnym domu zbudowanym w
parku Arbolito w Quito, a następnie powitaniem i otwarciem Pawilonu
Mieszkalnego, który przez następne kilka dni był domem Sarayaku w
Quito. Ozdobiono go odciskami dłoni, zdjęciami i filmami z życia Sarayaku
i glinianą ceramiką wykonaną przez kobiety i dzieci. Znalazł się
tam nawet gabinet tradycyjnej naturalnej medycyny Sarayaku.
Czym
jest Kawsak Sacha?
Kawsak
Sacha jest deklaracją życia i nadziei dla przyszłości.
Pierwotne terytorium Sarayaku o powierzchni 333,000 akrów (ok 134000
ha) to Kawsak Sacha, czyli
Żyjący Las - żywa i świadoma istota, jednostka posiadająca
swoje prawa.
Lud
Kichwa z Sarayaku zawsze miał fizyczny i duchowy związek z lasem i
jego istotami opiekuńczymi, aby utrzymywać równowagę w świecie.
W tym roku jednak Sarayaku zdecydował, że nadszedł czas, aby
podzielić się swoją rodową mądrością w zakresie ochrony
rdzennych praw, praw natury i in., ze światem.
O
ile rdzenne terytoria i prawa natury są uznawane w Ekwadorze przez
rząd, często jednak nie są one respektowane. Ponadto nie uszanowano
historycznego orzeczenia IACHR (Międzyamerykańskiego Sądu Praw
Człowieka). Pomimo nakazu sądowego, aby rząd Ekwadoru konsultował
się z Sarayaku przed rozpoczęciem jakichkolwiek projektów
wydobywania zasobów naturalnych na ich terytorium, rząd Ekwadoru po
raz kolejny zezwolił na terytorium Sarayaku na wiercenia naftowe i
planuje pod koniec tego roku (2018) uruchomienie nowej rundy
udzielania koncesji naftowych w całym regionie ekwadorskiej Amazonii
pokrywających się z terytoriami wielu rdzennych ludów.
Kawsak
Sacha jest nie tylko odpowiedzią na opór w Amazonii, ale jest
także krytycznym rozwiązaniem dla uznania rdzennych praw i
terytoriów zarówno dla Sarayaku, jak i innych plemion. Mówiąc
prościej deklaracja ta jest propozycją zachowania i ochrony
rodowego terytorium Kichwa z Sarayaku, wolnego od wszelkich form
przemysłowego wydobycia, w oparciu na plany życia opracowane przez
mieszkańców Sarayaku.
Wniosek
ten wzywa do stworzenia nowej międzynarodowej kategorii ochrony
przyrody opartej na rdzennych światopoglądach i kosmowizjach oraz
podtrzymującej samostanowienie i zarządzanie według zasad
tubylców. O ile prawa i tereny rdzenne są uznawane w ustawodawstwie
ekwadorskim i międzynarodowym, to nie istnieje prawo ani
międzynarodowa kategoria ochrony przyrody, która uznaje wzajemne
powiązania między ludami tubylczymi, a lasem.
Na
spotkaniu z międzynarodowymi sojusznikami w Quito podczas
inauguracji wydarzeń, Jose Gualinga, były prezydent Sarayaku,
wyjaśnił:
"Obszary
chronione stworzone przez rząd Ekwadoru i organizacje międzynarodowe
nie chronią nas, a w wielu przypadkach naruszają nasze prawa. Są
to bowiem rozwiązania tymczasowe, które mogą być zmieniane i
manipulowane przez osoby sprawujące władzę. To, co proponujemy to
trwała ochrona żyjących lasów i innych wrażliwych ekosystemów,
od których zależą ludy tubylcze i cały świat."
Mieszkańcy
Sarayaku oficjalnie złożyli swoją propozycję Kawsak Sacha
(Żyjącego Lasu) do ekwadorskiego rządu i międzynarodowych
przedstawicieli IUCN (Światowej Unii Ochrony Przyrody), aby osiągnąć
cel formalnego uznania Kawsak Sacha za nową kategorię
ochrony przyrody w harmonii i z szacunkiem wobec autochtonicznego
światopoglądu.
Mieszkańcy
Sarayaku mają nadzieję, że po zapoznaniu się z tą nową
kategorią inni ludzie na całym świecie wykorzystają ją jako wzór
ochrony praw i terytoriów dla całej naszej wspólnej przyszłości.
Lud
Kichwa z Sarayaku wezwał lokalnych, krajowych i międzynarodowych
sojuszników do poparcia pełnego uznania i wdrożenia propozycji
Kawsak Sacha. Organizacja Amazon Watch ściśle współpracuje
z ludźmi z Sarayaku od 2002 roku i jest w pełni zaangażowana w
zapewnienie, że ich wizjonerska propozycja będzie wdrażana i
powielana w całej Amazonii i na świecie.
Wraz
ze wzrostem globalnych temperatur i emisji gazów cieplarnianych
oczywiste jest, że rozwiązania naszego kryzysu klimatycznego będą
pochodziły od społeczności lokalnych, tubylczych oraz oddolnych
inicjatyw działających na rzecz ochrony praw miejscowej ludności, natury, zatrzymania
paliw kopalnych w ziemi i przyspieszenia sprawiedliwego przejścia na
100% energii odnawialnej.
Leila
Salazar-López
Tłumaczenie:
Tomasz Nakonieczny
Tytuł oryginału: Sarayaku Launches Living Forest Proposal – ¡Viva Kawsak Sacha!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz