W
jaki sposób ludzkość może odnaleźć równowagę z naturą,
równowagę prowadzącą do uzdrowienia Ziemi?
Niniejszy
artykuł inspirowany jest webinarem poprowadzonym przez znanego na
Zachodzie tybetańskiego nauczyciela starej tybetańskiej tradycji
duchowej Bon - Tenzina Wangyala Rinpoche.
W
rozmowie wzięli udział Lorenzo Ccapa i Zenobia Cruz z Peru
reprezentujący tradycje żyjącego
wysoko w Andach ludu
Quero, bezpośrednich spadkobierców Inków, Mindahi Crescencio
Bastida Muñoz z Meksyku z ludu Otomi-Toltek oraz Colin Campbell z
Afryki, z pochodzenia Szkot, który wychował się wśród
tradycyjnych społeczności w Bostwanie.
Według
Tenzina Rinpoche w starożytnej tradycji tybetańskiej Bon, w której
był wychowany, bardzo ważną rolę odgrywało utrzymywanie
równowagi pomiędzy potrzebami ludzi i przyrody. Według tej
tradycji zewnętrzny świat przyrody oraz wewnętrzny świat
człowieka, w tym jego organizm zbudowany jest z pięciu elementów –
ziemi, wody, ognia, powietrza i przestrzeni. Świat zewnętrzny, jak
i sam człowiek funkcjonują dzięki wzajemnej relacji pomiędzy tymi
pięcioma elementami. W tradycji tybetańskiej istnieje bardzo wiele
nauk o uzdrawianiu, które dążą do odnajdowania nierównowagi tych
elementów leżącej u podstaw choroby, aby móc ją uzdrowić
poprzez przywrócenie równowagi tychże pięciu elementów.
Colin
Campbell wychował się w wiosce w Bostwanie pośród ludzi
utrzymujących silny związek z dziką przyrodą. Wiele tamtejszych
zakątków postrzeganych jest przez miejscową ludność jako święte
miejsca należące do natury, a góry i rzeki mają swoją symbolikę
i osobowość.
Według
mądrości tradycyjnych kultur tej części Afryki zdrowie nie jest
jedynie stanem fizycznym związanym jedynie z funkcjonowaniem ciała,
ale utrzymywaniem relacji pomiędzy poszczególnymi częściami i
narządami ciała. W zachodnim myśleniu próbujemy separować rzeczy
od siebie, np. umysł od ciała, ciało od natury. Tymczasem zdrowie
to przede wszystkim utrzymywanie relacji ze społecznością i z
naturą. Bardzo ważne jest utrzymywanie tych relacji. Taki rodzaj
interkomunikacji powinien istnieć na różnych poziomach.
Tradycyjny afrykański uzdrowiciel zajmował się nie tylko leczeniem
ciała i umysłu, ale uzdrawianiem relacji wszystkich komponentów –
człowieka wobec społecznosci i wobec natury. Choroba ciała
jednostki była przez niego rozumiana w kontekście całości –
relacji człowieka ze wspólnotą i wspólnoty z naturą.
Campbell
zwrócił też uwagę na to, że relacja przepływa i porusza się,
jest więc żywa.
Globalizacja
zaburzając relację między ludźmi, a dziką przyrodą uderzyła
bardzo mocno w dziką przyrodę Afryki Południowej. Zwrócił też
uwagę, że zdrowie kultury (plemienia, narodu) przenosi się na
zdrowie środowiska naturalnego. Utrata różnorodności, czy to
biologicznej, czy to kulturowej rozumianej jako bogactwo języków,
tradycyjnych obrzędów i mądrości, a także różnorodności
źródeł pożywienia, wiąże się z utratą odporności zarówno
środowiska przyrodniczego, jak i społeczności, czy też samego
organizmu człowieka, ponieważ wszystkie elementy natury, w tym
człowiek i budowane przez niego wspólnoty, tworzą jedną odporną
całość. Wraz ze zniszczeniem środowiska przyrodniczego lokalne
kultury z ich bogactwem również ulegają zniszczeniu.
Zatem
poszukując sposobów uzdrawiania (ludzi i przyrody), należy
najpierw zwrócić uwagę na wzajemne relacje, czy one nie wymagają
uzdrowienia.
Kobiety z Bostwany (Źródło: http://www.botswana.co.za/Cultural_Issues-travel/cultural-people-botswana.html) |
Lorenzo Ccapa i Zenobia Cruz z Peru są uzdrowicielami ludzi i zwierząt. W
swojej pracy komunikują się z duchami gór i ziemi. Lud Quero,
który reprezentują, przed 500 laty umknął wysoko w góry, aby
uniknąć prześladowań ze strony Hiszpanów. Tam otrzymali opiekę
od duchów gór. Dla Quero, podobnie, jak dla wspomnianych wyżej
ludów Południowej Afryki góry i rzeki mają swoją osobowość.
Lorenzo i Zenobia starają się podtrzymywać harmonię w swojej
wspólnocie utrzymując dobre relacje z duchami gór i ziemi
ofiarując im swoje modlitwy i podarki. W ten sposób utrzymują
jakże ważną dla tego ludu wzajemność z Ziemią. Lorenzo mówił,
że gdyby zabrakło tej wzajemności, to ludzie by umarli. Obecnie
wysoko w Andach na skutek zmian klimatycznych i spowodowanego nimi
topnienia lodowców zaczyna brakować wody. Dla Lorenzo i Zenobii to
znak, że należy pracować z jeszcze głębszym połączeniem z
Ziemią.
Czyż
zmiany klimatyczne spowodowane niszczeniem lasów, bagien i spalaniem
paliw kopalnych oraz intensywnym rolnictwem nie są fizycznym
objawem kolektywnego oddalenia całej ludzkości od duchowych więzi
z Naturą?
Lorenzo Ccapa (Źródło: https://www.ushai.it/assets/img/newsletter-201602/newsletter-marzo.html) |
Mindahi
Crescencio Bastida ze
starego indiańskiego ludu
Otomi-Toltek z Meksyku
zwrócił uwagę, że liczne w Meksyku wulkany mają w sobie potężną
energię.
Nawiązując
do starożytnych nauk starych ludów środkowego Meksyku – Olmeków,
Chichimeków oraz Otomi-Tolteków Mindahi wskazał, że od początku
wszystko było ze sobą połączone. W tych kulturach czczone są
święte żywioły (ogień, ziemia, powietrze i woda), które są
traktowane jako źródła, a nie jako surowce (ang.
sources not resources). Matka Ziemia jako jednostka posiada w sobie
żeńskie i męskie jakości.
Lud
Otomi-Toltek, podobnie
jak Majowie i Aztekowie posiadają swój specjalny kalendarz oparty
na 20 dniach symbolizujących 20 typów osobowości (archetypów)
przeplecionych 13 poziomami świadomości. Bardzo ważną rolę w tej
kulturze odgrywa kukurydza. Czci on
Matkę Ziemię i ciała niebieskie, ponieważ wg Otomi-Toletek
zależymy zarówno od Ziemi, jak i od Kosmosu. Oceany i woda są
spokrewnione z Księżycem.
Ojciec Słońce pozwala wzrastać licznym roślinom dookoła dającym
pożywienie zwierzętom. To wszystko to krewni ludzi – nasza
rodzina.
Dla
tego ludu ważnym warunkiem dobrego życia jest życie w relacji z
Matką Ziemią i ciałami niebieskimi. Według Mindahi
kryzys cywilizacji wynika z oddalenia się ludzi od pierwotnych nauk
zalecających troskę o życie.
Tula - starożytny ośrodek Tolteków (Źródło: http://www.wikiwand.com/en/Toltec_Empire) |
Rady
dla nas wszystkich, jak uzdrowić Ziemię
Colin
wskazuje na budowanie relacji z naturą. W wielkim mieście np. mogą
pomóc nam w tym pewne reprezentacje przyrody, jak drzewa, albo staw,
gdzie możemy przychodzić i praktykować obecność. Wbrew pozorom
jest to bardzo silna praktyka.
Mindahi
zachęca do wzbudzenia w sobie wdzięczności Słońcu. Mówi o
modlitwie łączności ze słońcem trzy razy dziennie – o
wschodzie, w południe i o zachodzie. Mówi też o kultywowaniu
związków z Matką Ziemią i ciałami niebieskimi.
Lorenzo
Ccapa powiedział o znaczeniu tzw. obszaru serca w jego tradycji i o
tym, jak ważne jest łączenie serca z różnymi elementami natury –
zwierzętami, z roślinami.
Podsumowując
to spotkanie Tenzin Wangyal Rinpoche wyraził je słowem „Więź”
- więź z samym sobą, z rodziną, z sąsiadami, z naturą, z
całością. Zerwane więzi objawiają się globalnym ociepleniem,
nowymi chorobami, niedoborem wody. Zatem więź z naturą jest
kluczem do uzdrowienia Ziemi. Tym samym więź jest źródłem (nie
surowcem) naszego własnego uzdrowienia.
Pomóc
w tym może chociażby pobyt w przyrodzie z zachowaniem ciszy przez min 5 minut.
Na
koniec warto przytoczyć słowa Mindahi z Meksyku, który
wypowiedział je pod koniec spotkania:
„Powodem,
dla którego jesteśmy ludźmi, dla którego istniejemy na świecie
jest troska o życie.”
Opracowanie:
Tomasz Nakonieczny
Link
do webinaru:
Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.
OdpowiedzUsuń