Ponieważ koronawirus wstrząsnął całym światem, w Indiach zaczęto bardziej zwracać uwagę na podatność
rdzennych społeczności na obce choroby. Zaczęły się też pojawiać
głosy wzywające do spowolnienia tempa i przyjrzenia się stylowi
życia tubylczych mieszkańców naszego kraju (Indii). Z jednej
strony portretowani jako przeszkoda dla rozwoju przemysłowego, z
drugiej strony jako naturalna ochrona dla dzikiej przyrody, rdzenni
mieszkańcy mają do przekazania wiele lekcji dla mieszkańców miast
Indii.
Młode kobiety z plemienia Baiga. (Fot. |
Spośród
ponad 650 rdzennych grup, które zamieszkują indyjskie lasy lub od
nich zależą, niewiele z nich pasuje do prostego stylu życia ludu
Baiga ze środkowych Indii.
Wyśmiewani
za ich kulty religijne i rotacyjną gospodarkę rolną, jednocześnie
znani ze swoich starożytnych zwyczajów medycznych, umiejętności
polowania i zdolności do opowiadania historii, Baiga oferują wiele
lekcji, które można dostosować do świata po pandemii.
Baiga
mają bardzo niski ślad ekologiczny1.
Kawałek tkaniny służy im jako turban, a ciemna koszula sprawia, że
są łatwo rozpoznawalni. Używają liści jako talerzy, glinianych
garnków do przechowywania wody, kilku aluminiowych przyborów i
sieci rybackich do łowienia. Mocno wierzą w filozofię „mniej
znaczy więcej”.
W
raporcie opublikowanym przez Międzyrządową Platformę
Naukowo-Polityczną ds. Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów w
2019 r. stwierdzono, że spadek różnorodności biologicznej na
ziemiach tubylczych nie jest tak szybki, jak na innych obszarach i
zachęcano decydentów do wyciągania wniosków z zarządzania
gruntami przez takie społeczności.
Baiga
utrzymują trwający tysiąclecia związek ze swoją ziemią, w wyniku
czego ich wiedza etnobotaniczna jest ogromna i zróżnicowana.
Tradycyjnie zbierali rośliny zgodnie z harmonogramem zaprojektowanym
tak, aby zminimalizować szkody w leśnej florze. Żadne produkty nie
są nadmiernie eksploatowane. Nic więc dziwnego, że ziemie
chronione przez Baiga są często bardziej różnorodne biologicznie
w porównaniu z ziemiami sąsiednimi, szczególnie w miejscach, gdzie
ich wzajemne relacje z naturą są nadal nienaruszone.
Baiga
mogą nas także nauczyć o złożonej współzależności życia.
Lasy oznaczają wiele rzeczy dla wielu ludzi: źródło pożywienia,
źródło roślin leczniczych oraz cenne zasoby gospodarcze dla
wielu. Wszystko to są tradycyjne wymagania, które lasy spełniają
od tysiącleci. Dla Baiga las jest wszechobecnym altruistą, zawsze
gotowym do dawania. W zamian Baiga zwracają się do leśnych bogów
o pozwolenie na pozyskiwanie roślin i zawsze upewniają się, czy
nie zabiorą więcej niż potrzebują.
Baiga
potrafią również bez trudu wskazać liczne zioła stosowane w
leczeniu zranień od dzikich zwierząt, chorób wenerycznych, jak
również ochrony przed złymi wróżbami, jednocześnie chroniąc
bogaty krajobraz wzgórz Maikal.
Jeśli
chodzi o żywność: rolnictwo Baiga jest przeciwne zaorywaniu ziemi,
ponieważ wierzą, że jest to podobne do zranienia Matki Ziemi i
oderwania jej piersi. Zamiast tego wolą siać różne rośliny
strączkowe, gruboziarniste, warzywa i nasiona oleiste, a swoją
dietę uzupełniają rybami, upolowanymi zwierzętami oraz szeregiem
liści i bulw z lasu. Baiga rzadko bywają niedożywieni, ponieważ
członkowie plemienia mają dostęp do niektórych grubych ziaren,
takich jak kodo i kutki, dzikich bulw lub pożywnego płynnego peju
(zrobionego z prosa) nawet podczas kryzysów środowiskowych.
W
końcu Baiga mogą nauczyć współczesny świat - obecnie zamknięty
- o życiu we wspólnocie i w społeczności. Bóstwa Baiga żyją w
lasach, a ich społeczności pielęgnują duże połacie ziemi jako
święte gaje. Zasady użytkowania takich lasów są ściśle
regulowane przez społeczność.
Zioła
używane do przygotowania leków nigdy nie są nadmiernie
eksploatowane, aby zapewnić ich zrównoważone stosowanie. Świętują
święta związane z pozyskiwaniem zasobów leśnych i ochroną
nasion oraz dzielą się swoimi darami ze wszystkimi członkami
społeczności.
Jednak
pomimo wszystkich swoich zalet Baiga znajdują się dziś w
niefortunnym położeniu. Zamiast być szanowanymi jako opiekunowie
lasów, często obwinia się ich o degradację zasobów lasu, a
członkowie plemienia nie są pewni swojej przyszłości. Ich ubóstwo
materialne nie jest tajemnicą, ale wielu jego członków często
ślepo podąża drogą dominujących, często bogatszych społeczności
w sąsiednich regionach, co ma niestety negatywny wpływ na ich
kulturę, żywność i oczywiście na styl życia.
Utrata
praw własności do lasów, a następnie utrata bezpieczeństwa
żywnościowego i wysoka zależność od pracy najemnej doprowadziły
do załamania w ich systemach zarządzania społecznościami oraz do
zwiększenia zadłużenia wobec lichwiarzy. W efekcie nadwątlone
związki z lasem gwałtownie stają się jeszcze słabsze, nawet gdy
nie czują się oni swobodnie w uprzemysłowionym świecie.
Ustawa
o prawach leśnych z 2006 r., obejmująca wspólnotowe prawa leśne i
prawa do siedlisk, została ogłoszona jako krok we właściwym
kierunku poprzez przywrócenie ludziom Baiga ich siedlisk i uznanie
ich za opiekunów zasobów leśnych. Podczas gdy wdrażanie praw do
lasów i związanych z nimi praw zarządzania lasami jest dalekie od
ideału, my możemy jedynie mieć nadzieję, że Baiga zdołają
utrzymać swój styl życia, który jeśli zostanie powielony
przez główny nurt kulturowy, będzie przyczyniać się do ochrony
zasobów naturalnych i powodowania mniejszych szkód w środowisku.
Świat, aby się uratować, musi stworzyć przestrzeń by docenić
ich wiedzę.
Samita
Vasudevan i Kunal Sharma
(Tłumaczenie:
Tomasz Nakonieczny)
Samita
Vasudevan jest praktykiem rozwoju.
Kunal
Sharma jest pracownikiem naukowym na Uniwersytecie Azim Premji i
zajmuje się kwestiami zrównoważonego rozwoju i ochrony przyrody w
południowych i środkowych Indiach.
Baiga
to grupa etniczna żyjąca w środkowych Indiach przede wszystkim w
stanie Madhya Pradesh, a w mniejszej liczbie w okolicznych stanach
Uttar Pradesh, Chhattisgarh i Jharkhand. Największa liczba Baiga
znajduje się w Baiga-chuk w okręgu Mandla i okręgu Balaghat w
Madhya Pradesh. (Za Wikipedia)
Tytuł oryginalnego tekstu: Lessons for Sustainability: Indigenous People and Forests Go Hand in Hand
1Ślad
ekologiczny to miara zapotrzebowania na zasoby naturalne
biosfery w hektarach powierzchni lądu i morza, które są potrzebne
do wytworzenia zużywanych produktów, ale także do absorpcji
odpadów. Innymi słowy to próba oszacowania potrzeb ludzkości w
porównaniu z produktywnością naszej planety (więcej TUTAJ).
Zobacz też:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz